Problembaseret projekt med autentiske udfordringer

I januar 2018 lavede jeg et projekt sammen med en 5. klasse på Vestermarkskolen i Odder. Klassen skulle arbejde med reelle udfordringer fra deres egen hverdag på skolen.

Eleverne besluttede, at de ville arbejde med to problemstillinger: Hvordan får vi de store og små elever til at arbejde mere sammen? Og hvordan passer vi bedre på skolen, så vi fx ikke smider skrald eller tegner på væggene på toiletterne?

Igennem innovative processer arbejdede eleverne med at blive klogere på og finde flere perspektiver på deres udfordringer. Herefter arbejdede de med idégenerering i forhold til, hvilke løsninger der ville kunne løse deres udfordringer. Så skabte eleverne prototyper af deres idéer, som de gik ud og testede blandt andre elever og voksne på skolen. Til slut brugte de al den viden, som de havde samlet sammen til at lave deres løsning og implementere den på skolen. Herudover producerede eleverne videoer, hvor de pitchede og dermed formidlede deres forløb og løsninger – disse videoer blev vist for alle på skolen.

    

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *